ABSTRAK
TRADHISI SURAN ING DHUSUN WRINGIN, WONOSOBO
MINANGKA TOLAK BALAK
Wonosobo wis misuwur papan wisata lan kabudayane. Semono uga ing Dhusun
Wringin, Desa Tlogodalem, Kecamatan Kertek, Kabupaten Wonosobo kang nduweni
tradhisi rutin, yaiku Suran. Tradhisi iki dilakoni saben malem tanggal 1 Wulan
Sura. Miturut crita masyarakat, wengi iku dianggep angker utawa werid, awit
diprecaya kang baureksa njaluk tumbal. Mula, kanggo nyegah babagan iku kudu
nganakake slametan ing wengi iku. Acara kasebut dianakake ing plataran
pepundhen, Mbah Kyai Bramasari kang mapan ing iring kulon Tlaga Dalem.
Sadurunge kawiwitan kudu nganakake Gambus lan Bengilun luwih dhisik, merga iku
minangka srana sesambungan marang arwah-arwah pepundhen. Nanging, ora lumrah
yen acara kasebut ora ana ubarampe awujud sajen. Sajen-sajen kasebut yaiku
tumpeng, ingkung, ambeng, giling, marseba, bubur abang putih, rakan pasa, banyu
wening saka tuk tlaga, kembang setaman pitung werna, lan kemenyan. Nyamaptakake
sajen ateges supaya awake dhewe bisa diajeni lan ngajeni wong liya.
NAMA : ZAENAL AWALUDIN
NIM : 2601414059
JURUSAN : BAHASA DAN SASTRA JAWA
NO. HP : 085729815971
A.
PENDAHULUAN
I. LATAR BELAKANG
Saperangan
dhusun ing Wonosobo nduweni tradhisi dhewe-dhewe. Babagan iku kang nambahi
sugihe Wonosobo ing kabudayan. Sejatine, tradhisi Suran ing Wringin padha karo
ing dhusun liyane. Kang mbedakake yaiku anane arak-arakan mubengi desa lan
Gambus utawa Bengilun. Kaseniyan loro iku padha-padha nduweni teges minangka
panuntun urip ing dunya lan akhirat. Tegese, para masyarakat kareben tansah
eling lan manembah mring Gusti. Saliyane iku, saperangan sajen kang kudu
disamaptakake uga ana kang beda karo dhaerah-dhaerah liyane. Sejatine, sajen
kasebut padha karo nalika jaman kuna, nanging wektu-wektu iki tau ana kang
beda. Miturut crita masyarakat sajen kang disamaptakake kudu padha karo
kekarepane pepundhen. Babagan iki banget apike kanggo ditliti sejatine kaya
apa.
Babagan kang
nrenyuhake yaiku yen para mudha wis ora preduli maneh karo kabudayane dhewe,
nanging malah nguri-uri budaya kulon. Padhahal, kuwate bangsa ora mung gumantung
saka ekonomi kang apik, nanging uga gumantung saka kabudayane kang tetep
lestari. Dadi, ora ana alesan maneh yen isin nguri-uri kabudayane dhewe
minangka srana nguwati bangsa iki.
II.
RUMUSAN
MASALAH
Bisa ngreteni isi kabudayan
utawa tradhisi kanthi cara nliti supaya ngasilake babagan ilmiyah iku upaya
kang bener lan pas. Saiki akeh kang ngira yen Jawa biyasane ana gandheng
cenenge karo bab mistis. Apa babagan iku bisa dibuktekake yen Jawa ora mesthi
mistis?
Para mudha
wis akeh kang ora preduli marang kabudayan lan tradhisine dhewe, merga dianggep
kuna lan ora njamani. Apamaneh budaya kulon kang dianggep gaul. Babagan kang
mistis miturut dheweke dianggep omong kosong. Nanging, yen bab mistis bisa
dibuktekake kanthi pengamalan urip padinan lan bisa ditrima akal sehat, apa
dheweke isih tetep nguri-uri budaya kulon?
III.
LANDASAN
TEORI
Antarane
budaya lan tradhisi yen disawang satleraman pancen kaya padha. Nanging,
sejatine beda. Budaya kang ana ing Indonesia mrabawani banget marang
ngrembakaning jaman lan owahe kahanan alam kang ana ing Indonesia. Babagan iku
jumbuh karo pratelan pakar saka Indonesia, yaiku Ki Hajar Dewantara, kang
mratelakake yen budaya yaiku kasil perjuwangan masyarakat marang alam lan jaman
kang mbuktekake kamakmuran lan kajayane urip masyarakat anggone ngadhepi babagan
kang angel kanggo tumuju mring kamakmuran, kaslametan, lan kabagyan uripe.
Wondene miturut Koentjaraningrat, budaya iku salah sijine sistem pikiran lan
rasa, laku, sarta karya kang dikasilake dening manungsa anggone nglakoni
panguripan ing masyarakat, kang didadekake duwene kanthi sinau. E.B. Taylor uga
mratelakake, budaya yaiku minangka sekabehane kang jangkep kalebu kapitayan,
kasusilan, seni, adat istiadat, ukum, kasaguhan lan kabiyasaan liyane kang
kerep disinaoni dening manungsa minangka bageyan saka masyarakat. Dudutane, yen
buaya yaiku kasil cipta, rasa, lan karsa manungsa kang kalebu kapitayan,
kasusilan, seni, adat-istiadat, ukum, lan
kasaguhan liyane ing panguripane minangka srana kanggo kamakmurane.
Miturut
wikipedia, tradisi kajupuk saka tembung “traditio”,
tegese diterusake utawa kabiyasaan, ing teges kang paling ringkes yaiku
babagan kang wis dilakoni wiwit jaman biyen lan dadi bageyan saka panguripan
klompok masyarakat, biyasane saka salah siji nagara, kabudayan, wektu, utawa
agama sing padha. Babagan kang paling dhasar saka tradhisi yaiku anane pawarta
kang diterusake saka generasi marang generasi sabanjure kang ditulis utawa
lisan, merga yen oara ana iki, tradhisi bakal punah utawa ilang. Miturut Siti
Nur Aryani ing karyane, “OposisiPasca
Tradisi”, tradhisi yaiku prodhuk sosial lan kasil saka tarung sosial
politik kang gayud marang manungsa. Utawa bisa disebutake yen tradhisi iku
samubarang kang turun tumurun, kang kadadeyan sesambungan antarane klan siji
lan sijine, lan ing sajrone klan iku nggandheng dadi kabiyasaan. Saka
pratelan-pratelan kasebut mratelakake yen tradhisi yaiku samubarang kang awujud
adat, kapitayan, lan kabiyasaan. Banjur turun tumurun marang generasi siji lan
sabanjure.
Saka
pratelan ing ndhuwur bisa dibuktekake antarane budaya lan tradhisi sejatine
beda. Budaya minangka samubarang kang gayud marang akal utawa laku manungsa lan
pikiran sarta karya fisik kanggo saklompok manungsa. Dene tradhisi yaiku
samubarang kang wis dilakoni iwit jaman biyen dadi bageyan saka panguripan
klompok masyarakat, biyasane saka salah siji nagara, kabudayan, wektu, lan
agama kang padha lan dilakoni kanthi turun tumurun.
B.
METODE PENELITIAN
Metode kang dilakoni ing panlitiyan
iki yaiku kanthi cara wawancara saka pirang-pirang pihak. Pihak-pihak kasebut
yaiku kepala dhusun (Pak Misno), sesepuh dhusun (Pak Sabarno), masyarakat
biyasa, lan ulama (Pak Fardhon). Saka pihak-pihak kasebut aweh wangsulan kang
padha lan uga ana kang beda. Gumantung saka sumbere. Antarane Kadhus, sesepuh
dhusun, lan ulama sejatine aweh wangsulan kang padha. Dene masyarakat biyasa
aweh wangsulan sacukupe, gumantung apa sing dingreteni. Istimewane, Pak Fardhon kang dudu asli saka Dhusun Wringin bisa
aweh wangsulan kanthi cara ilmu kemakrifatan. Dene Pak Kadhus lan sesepuh
dhusun entuk pawarta saka almarhum Mbah cakra Pawira.
C.
HASIL DAN
PEMBAHASAN
Saka metode
kasebut bisa entuk saperangan kasil sing narik kawigaten. Mligine ing Tradhisi
Suran iki. Kasil-kasil iku bisa disebutake yen babagan mistis ora mung omong kosong. Ing ngarep wis disebutake
yen Suran iku Tradhisi rutin ing Wringin. Tujuwane yaiku minangka tolak balak.
Tradhisi iki diwiwiti kanthi arak-arakan kang dipandhegani dening Pak Misno,
nggawa banyu isi kembang setaman. Ing burine, prangkat saha sesepuh dhusun
ngetutake nggawa sajen liyane. Arak-arakan iki dikantheni musik gambus, yaiku
saka terbang 4 lan jidhir 1. Mlakune ngupengi dhusun tumuju ing tlaga. Nanging,
sadurunge tekan tlaga kudu nganakake rituwal ing pasareyane Mbah Kyai Dalem
luwih dhisik, kang diprecaya minangka pambubak dhusun. Mbah Kyai Dalem uga
diprecaya kang nggawe Telaga Dalem, kanthi ngosek-osek sukune, nganthi metu
banyu kang saiki dadi tlaga awujud tungkak sikil. Banyu ing tlaga iku dianggep
suci . banyune ora gelem asad, sanajan mangsa katiga. Padhahal, banyu iku mili
tanpa pangaling-aling lan kanggo kabutuhan urip masyarakat saben dina.Sawise
rituwal ing kono rampung, lagi wae diterusake aneng tlaga. Kang luwih narik kawigaten,
anggone madhangi dalan nganggo obor. Ngendikane Pak Misno, dalan kang
dipadhangi obor nduweni teges, ati bakal luwih krasa padhang yen gelem nglakoni
tirakat dhewe. Sawise tekan plataran pepundhen, sadurunge slametan Suran
dilakoni kudu nganakake Gambus lan Bengilun luwih dhisik. Ing ngisor iki gambar
Tlaga Dalem :


Gambus lan
Bengilun kudu ditampilake sadurunge rituwal dilakoni. Pak Kadhus, sesepuh, lan
prangkat pamrentahan dhusun nganakake tahlilan ing njero cungkup (pasareyan
kang digawe kaya omahan). Liyane nampilake Gambus lan Bengilun ing plataran
pasareyan. Ngendikane Pak Sabarno, alesan dianakake Gambus lan Bengilun
minangka srana sesambungan karo arwah leluhur utawa pepundhen. Kaya-kaya
babagan iki ora bisa ditrima akal sehat kanggo wong sing durung ngreti nyatane.
Sesambungan kasebut liwat wong utawa pambeksa sing ndadi utawa klebon. Cara iki
uga bisa disebut mediasi. Biyasane
para leluhur wekas apa kang kudu dilakoni dening masyarakat wringin. Sing diarani
tumbal ora mesthi ngurbanke manungsa. Dheweke mesthi nuduhake babagan liya
minangka gantine. Tuladhane, watara 2013 ana pawarta saka pepundhen yen arep
ana bebaya kang teka. Kanggo nyegah kudu nyamaptakake ingkung kucing ireng. Ora
liya babagan iku kanggo uripe masyarakat kang luwih becik. Nanging saiki wis
ora ana maneh babagan kang kaya mangkono. Kang pungkasan, ing wulan Sura 2015 M
iki pepundhen namung wekas yen bocah-bocah balita
kudu nganggo lawe wenang kang digubetake ing bangkekane. Saliyane iku,
nile-nile kang ana ing tembang Gambus lan Bengilun ngemu tuntunan urip ing
dunya lan akhirat. Jogetan kang semu bela diri iki dikarepake kareben ora wedi
marang sapa wae kajaba marng Gusti. Pak Fardhon, minangka ulama, ngendika
anggone tumuju mring dalaning Pangeran pancen diprelokake kaendahan, kaya ta
Gambus lan Bengilun iki. Merga, metode iku luwih gampang dilakoni lan ditampa
masyarakat kareben bisa luwih cepet nduweni agama, utamane agama islam. Ing
ngisor iki gambar para mudha lan bocah-bocah njoged Gambus :


Gambar arak-arakan tumuju tlaga :


Ing acara
slametan Suran iki diprelokake sajen kang ora kena ditinggalake sanajan mung
siji. Sajen-sajen kasebut yaiku tumpeng, ingkung, ambeng, giling, merseba,
bubur merah putih, rakan pasar, banyu wening saka tuk Tlaga Dalem, kembang
setaman pitung werna, lan kemenyan. Ngendikane Pak Sabarno, sajen kasebut
nduweni teges dhewe-dhewe. Andharane kaya mangkene :
Ø Tumpeng,
sega kang digawe kaya gunung lancip ing ndhuwure nduweni teges “tumuju mring
mergining pengeran”. Diumpamakake wong-wong kang ana ing papan kang luwih
dhuwur (manunggaling kawula Gusti) mula drajate luwih dhuwur. Tegese, kareben
masyarakat Wringin tansah ngibadah lan eling marang Pengeran kanggo mundhakake
drajate. Ing ngisor iki gambar tumpeng :


Ø Ingkung,
yaiku pitik wutuh digodhog dicampur bumbu-bumbu tertamtu diumpamakake bayi kang
durung lair. Tegese, bayi iku isih suci. Dadi, dikarepake kareben masyarakat
mulih marang fitrah utawa kasucene.
Ingkung uga pralambang pasrah mring Gusti. ing ngisor iki gambar ingkung :


Ø Ambeng,
sega kang dibentuk saka mangkok lan awujud setengah bunder cacah lima. Lima
nggambarake rukun islam. Pancen, masyarakat Wringin akeh-akehe ngrangkul agama
islam. Ing ngisor iki gambar ambeng :

Ø Giling,
yaiku sega kang kaya ambeng, nanging luwih cilik. Giling iku ana 2 jinis lan
kudu diselehake ing papan kang beda. Siji, giling cacahe padha karo jenjem
utawa watek dina lan pasaran. Tuladhane ana slametan kang dilakoni ing Minggu
Legi. Minggu nduweni watek 5 lan legi nduweni watek 5, mula jenjeme cacah 10.
Kaping loro, giling cacah 4 lan diselehake ngupengi merseba. Ing ngisor iki
gambar giling :

Ø Merseba,
awujud kaya tumpeng, nanging luwih cilik. Merseba diselehake ing tengah lan
dikupengi giling cacah 4. Iku mujudake “sedulur papat, lima pancer, kakang
kawah, adhi ari-ari”. Ing ngisor iki gambar merseba :


Ø Bubur abang
putih, mujudake ngrungkebi mring bumi pertiwi. Ing ngisor iki gambar bubur
abang putih :

Ø Rakan
pasar, yaiku woh-wohan lan jajanan saka pasar. Rakan kajupuk saka tembung “rak”
utawa ubarampe kanggo nyinggahake abrak-abrak. Tegese, supaya masyarakat bisa
dadi papan kanggo nata ati lan pikiran. Ing ngisor iki gambar rakan pasar :

Ø Banyu
wening, nduweni teges kareben masyarakat bisa mikir lan nduwe pangrasa kang
wening. Bisa ngrampungi prakara tanpa nekakake prakara liya. Ing ngisor iki
gambar banyu wening saka tuk Tlaga Dalem :

Ø Kembang
setaman pitung werna, nduweni teges kareben masyarakat bisa dadi pituwah,
pituduh, pitungkas, lan pitulungan. Ing ngisor iki gambar kembang setaman :

Ø Kemenyan,
mujudake atine manungsa sing atos. Kemenyan iki diobong sadurunge rituwal
dilakoni. Tegese, ati manungsa diobong kanthi tirakat kareben dadi alus kaya kukus obongan kemenyan
kasebut. Ing ngisor iki gambar kemenyan kang diobong :

Saka sajen-sajen ing ndhuwur, bisa dijupuk dudutan yen
samubarang kang dilakoni dening wong Jawa nduweni teges lan bisa ditampa akal
sehat. Jawa ora namung kebak babagan mistis. Kabeh teges mau bakal ngaterake
awake dhewe ing dalan kang padhang lan bisa migunani marang pepadha.
Kanthi
dibuktekake babagan mistis ing ndhuwur, banget pentinge kanggo ngrewangi para
mudha ing Wringin kareben tetep nglestarekake tradhisi kasebut. Kawiwitan saka
gladhen Gambus, sithik baka sithik Pak Kadhus lan Pak Diyarno minangka ketuwa
Gambus aweh panyuluh marang para mudha ing Wringin. Gambus ora mung ngemu
kaendahan, nanging uga ana tuntunan kang wigati. Luwih-luwih Tradhisi Suran
kang dianggep minangka tolak balak. Ora namung paninggalane prodhuk nenek moyang, nanging uga pralambang
kasugihane Dhusun Wringin kang ora bisa tinuku mawa dhuwit lan regane ora
winates. Tekan saiki, para mudha lan bocah-bocah saumuran Sekolah Dasar wis
melu nglestarekake tradhisi iki.
Ngendikane
Pak Misno, balak utawa bebaya sing dimaksud sejatine ora mung awujud banjir,
gunung njeblug, paceklik, lan bencana liyane, nanging, bebaya sing dikwatirake
yaiku saka kahanan masyarakate. Rusake watek masyarakat bakal nyababake rusak
sakabehane. Alam ora bakal bisa dadi kanca yen manungsa ora bisa njagani.
Tujuwan utama saka Suran iki yaiku kareben masyarakat tansah diayomi dening
Gusti saka bebaya utawa balak kang teka.
D. PENUTUP
Tradhisi
yaiku samubarang kang turun tumurun, kang kadadeyan saka sesambungan antarane
klan siji lan liyane, banjur dadi kabiyasaan-kabiyasaan siji lan sijine kang
ana ing klan lan nyawiji dadi siji kabiyasaan. Suran yaiku tradhisi prodhuk nenek moyang kang kudu dilestarekake.
Ing ngarep wis disebutake yen sejatine Jawa ora mung ngemu babagan mistis. Yen
dikaji lan disinaoni kanthi jero, ana nile kang banget wigati diamalake utawa dicakake ing urip
padinan. Seni panyengkuyung dianakake Suran kang diarani Gambus lan Bengilun,
ora mung ngemu kaendahan. Pitutur-pitutur ing njerone yaiku tuntunan kareben
tansah manembah mring Gusti. babagan iki mbuktekake banget pintere nenek moyange dhewe anggone nyipta
tuntunan urip kanthi endah. Ora ana alesan maneh yen ora nglestarekake
tradhisine dhewe. Jawa sing dianggep kebak babagan mistis, nyatane bisa
mbuktekake kanthi ilmiyah lan ditampa akal sehat saka teges-teges utawa
filosofi kanthi pralambang tertamtu. Tuwa mudha ora ana bedane, kabeh kudu
nglestarekake prodhuk budaya nenek moyang
minangka pratandha kasugihane dhewe kang ora ketung ing rega.
DAFTAR PUSTAKA
Artikelsiana.
2014 . Pengertian Seni Budaya Secara Umum
& Arti Menurut Para Ahli. http://www.PengertianSeni-Budaya-Secara-Umum-Art-Menurut-para-Ahli-Artikelsiana.html. Diakses 29 November 2015.
Koentjaraningrat. 1994. Kebudyaan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta
: Gramedia.
Seputar Pengetahuan. 2015. Pengertian Menurut Para Ahli Lengkap. http://www.Pengertian-Budaya-Menurut-Para-Ahli-. Diakses
28 November 2015.
Wikipedia.
2015. Tradisi. http://www.Tradisi-Wikipedia-bahasaIndonesia,ensiklopedia-bebas.html. Diakses 29
November 2015.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar